« Je pense que les peuples ont pris conscience du fait qu’ils avaient des intérêts communs et qu’il y avait des intérêts planétaires qui sont liés à l’existence de la terre, des intérêts que l’on pourrait appeler cosmologiques, dans la mesure où ils concernent le monde dans son ensemble ».
Pierre Bourdieu (1992)


dimanche 31 octobre 2010

textes en ligne: Representations of the "Other". - The Visual Anthropology of Pierre Bourdieu




Representations of the "Other". - The Visual Anthropology of Pierre Bourdieu
6., 7. und 15. Juli 2007
in Leipzig, Berlin und Lüneburg


Beatrice von Bismarck

* Auf dem Weg zum „Gipfel der soziologischen Kunst“
* En Route to the "Summit of the Art of Sociology"
* À la conquête du « sommet de l’art sociologique »

Part 1:
Pierre Bourdieu, Art and Visual Politics


Christian Kravagna

* Bourdieus Fotografie der Gleichzeitigkeit
* Bourdieu’s Photography of Coevalness
* Bourdieu : Photographier la co-temporalité


Christine Frisinghelli

* Fotografien im Kontext
* Photographs in Context
* Photographies en contexte

Astrid Wege (Köln)
Neue Beziehungen und alte Abhängigkeiten

Pierre Bourdieu war nicht nur der Theoretiker relativer Autonomie des künstlerischen Feldes, sondern auch einer ihrer engagierten Fürsprecher. Wie lesen sich heute seine Beobachtungen hierzu angesichts eines sich verändernden Kunstbetriebes unter dem Primat der Ökonomie, in dem z.B. Museen, quasi im Franchise-Verfahren, expandieren und zugleich die Renaissance
eines neuen Bürgersinns stark gemacht wird?

Ruth Sonderegger

* Praktische Theorien?
* Practical Theories?
* Théories pratiques ?

Hans Haacke (New York)
Kunst und symbolische Macht - Gespräch mit Beatrice von Bismarck und Ulf Wuggenig

Hans Haacke, der in dem Band "Libre-Echange" mit Pierre Bourdieu für die Autonomie der Kunst gegenüber politischen und ökonomischen Akteuren eingetreten ist, spricht in einer öffentlichen Diskussion mit Beatrice von Bismarck und Ulf Wuggenig, über Bourdieu, das Politische in Bildern und die gesellschaftliche Rolle von Intellektuellen und Künstler/innen.

Isabelle Graw (Berlin)
There is no way around Bourdieu

Those who doubt the existence of art "as such" and rather insist on its relational character will always find support in Bourdieu’ sociology. Because it offers plenty of concepts (such as "symbolic capital", "space of the possible", "illusio") that demystify artistic production and allow us to throw a gaze on the relationship between Art and the Market that is without illusions. While Bourdieu attacked the hegemony of idealistic beliefs of his time, his analytical propositions have nowadays been transformed into a kind of "how to"–guideline by self–help–literature that asks aspiring artists to accumulate a maximum of symbolic capital. I will nevertheless demonstrate how useful Bourdieu’s observations are when trying to understand the impact of the current market imperialism on artistic production. But in order to grasp the specificity of the present conditions, it is helpful to use Bourdieu’s concepts as a point of contrast. To learn from Bourdieu means to reexamine his observations, which are at times rather schematic and reductivist. Only by complicating them, it is possible to understand those changes that are currently effectuated by an increased power of definition of the market.

Andrea Fraser (Los Angeles)
The Art of Social Fantasy

To the three ‘narcissistic wounds’ enumerated by Freud – those inflicted by Copernicus, Darwin, and psychoanalysis – Bourdieu suggested should be added that which sociology inflicts, "especially when it applies to ‘creators’". While Bourdieu evokes narcissism primarily as a motive for resistance to socioanalysis, this "especially" – on which he seems to agree with psychoanalysis – implies much more about the field of art and how it "collects, channels, reinforces or counteracts psychological processes".


Catherine David (Paris)
Politics of the Documentary

Departing from the photographies taken in colonial Algeria by Pierre Bourdieu, I will try to read his theories on photography as a social and cultural practice in the light of more recent developments of documentary practices. And see how his position is somehow conflictive with other interpretations of the complex relationship between art and politics today (J. Rancière).


John Miller (New York/ Berlin)
A Mutually Beneficial Encounter

My talk will center on four projects largely inspired by Pierre Bourdieu’s concept of social fields: Double Date (2001), A Mutually Beneficial Encounter (2003), Total Transparency (2004) and 493 KB From the Administered World (2004). All four concern personal advertisements – or, personals for short. Because these kinds of ads first appeared in the alternative presses of the 1960s and because many initially involved unconventional forms of sexuality, they hold out the promise of sexual liberation. To the contrary, I contend that the process of self-identification inherent in these ads enacts a form of repression. Thus, I have charted them according to the advertisers’ own criteria. This shows how the ads are arrayed in various social fields and the hierarchy that governs them.


Part 2:
Pierre Bourdieu, Visual Sociology and Anthropology

Franz Schultheis

* Spurensicherung
* Sociological Investigations
* Investigations sociologiques

Olivier Christin (Paris)
A Social History of the Eye?
Evidences from the religious images of the late Middle Ages in Germany

My paper will deal with two engravings of the late German 15th Century on which we have little information. For a long time even their subject was unclear: The Passion of Jesus? The Seven Deadly Sins? I will try to show that it is only through a careful reconstruction of the social and religious context in which those images were produced but also through a reflection on the psychological and sociological inner dispositions of the beholder (in fact the habitus) that it is possible to understand what are really the two engravings and what they were produced for. I
will in this try to follow both invitations of Pierre Bourdieu (in his preface for the French translation of Panofsky) and of Michael Baxandall pleading for a social history of the vision and the visual economy of traditional societies.


Nirmal Puwar

* “Postcolonial Bourdieu”: Notes on the Oxymoron
* Bourdieu, postkolonial: Anmerkungen zu einem Oxymoron
* “Bourdieu poscolonial”: notas sobre el oxímoron



Helmut Draxler

* Der Habitus des Kritischen
* The Habitus of the Critical






Nach Bourdieu : Visualität, Kunst und Politik
Beatrice von Bismarck, Therese Kaufmann, Ulf Wuggenig (Hg.)
Wien: Turia + Kant, 2008.
Textbeiträge in deutsch.

Sommaire



Weder in der Sozial- noch in den Bildwissenschaften sind die Aspekte des Visuellen in der Theorie Pierre Bourdieus bislang ausreichend gewürdigt worden. Der vorliegende Band setzt sich mit bisher unbeachteten Aspekten der Behandlung und Bedeutung von Bildlichkeit in der Bourdieu'schen Theorie auseinander. Bourdieus Algerien-Bilder, seine Hinterlassenschaft an selbst gemachten fotografischen Aufnahmen von algerischen Menschen, Dörfern und Straßenszenen, stellen einen besonderen Schwerpunkt dieses Bandes dar, bieten sie doch eine ganze Reihe von Ansatzpunkten in Bezug auf das Verhältnis von Bild und Gesellschaft bei Bourdieu.

Die Legitimationsfunktion von Kunst, der wachsende Einfluss des Marktes auf das Kunstfeld und Bourdieus Ausführungen zum Verhältnis von Theorie von Praxis sind weitere Gegenstände der Beiträge dieses Bandes.

Der Band enthält Beiträge von Christoph Behnke, Beatrice Bismarck, Christine Frisinghelli, Isabell Graw, Christian Kravagna, Ruth Sonderegger, Ulf Wuggenig.

Biographisches:
Beatrice von Bismarck ist Professorin für Kunstgeschichte und Bildwissenschaft an der Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig und Programmleiterin der Galerie dieser Hochschule.
Ulf Wuggenig ist Soziologe und Direktor des Instituts für Kulturtheorie an der Leuphana Universität Lüneburg. Er ist gemeinsam mit Beatrice von Bismarck und Diethelm Stoller Gründungsmitglied und Leiter des Kunstraums der Leuphana Universität Lüneburg sowie Erster Vorsitzender der Halle für Kunst, Lüneburg.
Therese Kaufmann ist Kulturwissenschafterin und arbeitet am eipcp in Wien. Sie koordiniert das transnationale Kunst- und Forschungsprojekt »translate. Beyond Culture: The Politics of Translation«.

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