Pierre Bourdieu, in Pour un mouvement social européen,
Le Monde Diplomatique, juin 1999 — Pages 1, 16 et 17, aussi in Contre-feux 2, Raisons d'agir, 2001, p. 13-23

"L'histoire sociale enseigne qu'il n'y a pas de politique sociale sans un mouvement social capable de l'imposer ( et que ce n'est pas le marché, comme on tente de le faire croire aujourd'hui, mais le mouvement social qui a « civilisé » l'économie de marché, tout en contribuant grandement à son efficacité ). En conséquence, la question, pour tous ceux qui veulent réellement opposer une Europe sociale à une Europe des banques et de la monnaie, flanquée d'une Europe policière et pénitentiaire ( déjà très avancée ) et d'une Europe militaire ( conséquence probable de l'intervention au Kosovo ), est de savoir comment mobiliser les forces capables de parvenir à cette fin et à quelles instances demander ce travail de mobilisation. "


mercredi 21 juillet 2010

entretien-audio slide-livre: Righteous Dopefiend, Philippe Bourgois and Jeff Schonberg

“À la Marge. Risquer l’Anthropologie: Entretien avec Philippe Bourgois.” Altérités, 6:2:136-150. (Interview moderated by Nelson Arruda) 2009

In this audio slide show of photos taken by Schonberg, Bourgois talks about this invisible world just next door.



Righteous Dopefiend
Philippe Bourgois and Jeff Schonberg
University of california press
2009



Présentation de l'éditeur
This powerful study immerses the reader in the world of homelessness and drug addiction in the contemporary United States. For over a decade Philippe Bourgois and Jeff Schonberg followed a social network of two dozen heroin injectors and crack smokers on the streets of San Francisco, accompanying them as they scrambled to generate income through burglary, panhandling, recycling, and day labor. Righteous Dopefiend interweaves stunning black-and-white photographs with vivid dialogue, detailed field notes, and critical theoretical analysis. Its gripping narrative develops a cast of characters around the themes of violence, race relations, sexuality, family trauma, embodied suffering, social inequality, and power relations. The result is a dispassionate chronicle of survival, loss, caring, and hope rooted in the addicts' determination to hang on for one more day and one more "fix" through a "moral economy of sharing" that precariously balances mutual solidarity and interpersonal betrayal.

Introduction: A Theory of Lumpen Abuse

1. Intimate Apartheid
2. Falling in Love
3. A Community of Addicted Bodies
4. Childhoods
5. Making Money
6. Parenting
7. Male Love
8. Everyday Addicts
9. Treatment

Conclusion: Critically Applied Public Anthropology
References
Notes on the Photographs
Acknowledgments

Philippe Bourgois is Richard Perry University Professor of Anthropology and Family and Community Medicine at the University of Pennsylvania. Jeff Schonberg is a photographer and a graduate student in medical anthropology at the University of California, San Francisco.

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