Pierre Bourdieu. Contre-feux, Éditions Raisons d’agir, 1998, p.100

‘‘Contre ce régime politique [le néolibéralisme], la lutte politique est possible. Elle peut se donner pour fin d’abord, comme l'action caritative ou caritativo-militante, d’encourager les victimes de l’exploitation, tous les précaires actuels et potentiels, à travailler en commun contre les effets destructeurs de la précarité (en les aidant à vivre, à « tenir » et à se tenir, à sauver leur dignité, à résister à la déstructuration, à la dégradation de l’image de soi, à l’aliénation), et surtout à se mobiliser, à l’échelle internationale, c’est-à-dire au niveau même où s’exercent les effets de la politique de précarisation, pour combattre cette politique et neutraliser la concurrence qu’elle vise à instaurer entre les travailleurs des différents pays’’.



mercredi 21 juillet 2010

entretien-audio slide-livre: Righteous Dopefiend, Philippe Bourgois and Jeff Schonberg

“À la Marge. Risquer l’Anthropologie: Entretien avec Philippe Bourgois.” Altérités, 6:2:136-150. (Interview moderated by Nelson Arruda) 2009

In this audio slide show of photos taken by Schonberg, Bourgois talks about this invisible world just next door.



Righteous Dopefiend
Philippe Bourgois and Jeff Schonberg
University of california press
2009



Présentation de l'éditeur
This powerful study immerses the reader in the world of homelessness and drug addiction in the contemporary United States. For over a decade Philippe Bourgois and Jeff Schonberg followed a social network of two dozen heroin injectors and crack smokers on the streets of San Francisco, accompanying them as they scrambled to generate income through burglary, panhandling, recycling, and day labor. Righteous Dopefiend interweaves stunning black-and-white photographs with vivid dialogue, detailed field notes, and critical theoretical analysis. Its gripping narrative develops a cast of characters around the themes of violence, race relations, sexuality, family trauma, embodied suffering, social inequality, and power relations. The result is a dispassionate chronicle of survival, loss, caring, and hope rooted in the addicts' determination to hang on for one more day and one more "fix" through a "moral economy of sharing" that precariously balances mutual solidarity and interpersonal betrayal.

Introduction: A Theory of Lumpen Abuse

1. Intimate Apartheid
2. Falling in Love
3. A Community of Addicted Bodies
4. Childhoods
5. Making Money
6. Parenting
7. Male Love
8. Everyday Addicts
9. Treatment

Conclusion: Critically Applied Public Anthropology
References
Notes on the Photographs
Acknowledgments

Philippe Bourgois is Richard Perry University Professor of Anthropology and Family and Community Medicine at the University of Pennsylvania. Jeff Schonberg is a photographer and a graduate student in medical anthropology at the University of California, San Francisco.

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