Pierre Bourdieu. Contre-feux, Éditions Raisons d’agir, 1998, p.100

‘‘Contre ce régime politique [le néolibéralisme], la lutte politique est possible. Elle peut se donner pour fin d’abord, comme l'action caritative ou caritativo-militante, d’encourager les victimes de l’exploitation, tous les précaires actuels et potentiels, à travailler en commun contre les effets destructeurs de la précarité (en les aidant à vivre, à « tenir » et à se tenir, à sauver leur dignité, à résister à la déstructuration, à la dégradation de l’image de soi, à l’aliénation), et surtout à se mobiliser, à l’échelle internationale, c’est-à-dire au niveau même où s’exercent les effets de la politique de précarisation, pour combattre cette politique et neutraliser la concurrence qu’elle vise à instaurer entre les travailleurs des différents pays’’.



samedi 18 septembre 2010

à paraître: Mike Grenfell, Language, Ethnography, and Education Bridging New Literacy Studies and Bourdieu

Mike Grenfell
Language, Ethnography, and Education
Bridging New Literacy Studies and Bourdieu

Routledge
Publish Date: 1st June 2011



Présentation de l'éditeur
Offering an in-depth discussion of Bourdieu, New Literacy Studies and education, this frontline book provides a useful reference point for scholars and students of education, language, and literacy wishing to incorporate Bourdieu’s ideas into their work.

There is a well established tradition of using ethnographic perspectives to study classroom practice. What this volume contributes is two distinctive approaches to the social study of education in general and literacy in particular: New Literacy Studies and Bourdieusian sociology, both integrated with such ethnographic perspectives.

The guiding principle behind the structure of this book is how it develops and unfolds dialogically. More than just a set of stand-alone chapters around social perspectives on language interactions in classrooms, this ‘integrated text’:

* provides practical examples of New Literacy Studies and Bourdieu used in ethnographic classroom contexts

* offers a synthesis considering the practical examples in terms of the range of issues of theory and method presented

* extends and develops many of the questions and issues raised in terms of a future practical research agenda

Beyond the field of education, language in education, classroom ethnography, and literacy, scholars and students across a wide range of disciplines in which Bourdieu attracts attention also will find this volume relevant.

Aucun commentaire: