Pierre Bourdieu, in Pour un mouvement social européen,
Le Monde Diplomatique, juin 1999 — Pages 1, 16 et 17, aussi in Contre-feux 2, Raisons d'agir, 2001, p. 13-23

"L'histoire sociale enseigne qu'il n'y a pas de politique sociale sans un mouvement social capable de l'imposer ( et que ce n'est pas le marché, comme on tente de le faire croire aujourd'hui, mais le mouvement social qui a « civilisé » l'économie de marché, tout en contribuant grandement à son efficacité ). En conséquence, la question, pour tous ceux qui veulent réellement opposer une Europe sociale à une Europe des banques et de la monnaie, flanquée d'une Europe policière et pénitentiaire ( déjà très avancée ) et d'une Europe militaire ( conséquence probable de l'intervention au Kosovo ), est de savoir comment mobiliser les forces capables de parvenir à cette fin et à quelles instances demander ce travail de mobilisation. "


samedi 18 septembre 2010

à paraître: Mike Grenfell, Language, Ethnography, and Education Bridging New Literacy Studies and Bourdieu

Mike Grenfell
Language, Ethnography, and Education
Bridging New Literacy Studies and Bourdieu

Routledge
Publish Date: 1st June 2011



Présentation de l'éditeur
Offering an in-depth discussion of Bourdieu, New Literacy Studies and education, this frontline book provides a useful reference point for scholars and students of education, language, and literacy wishing to incorporate Bourdieu’s ideas into their work.

There is a well established tradition of using ethnographic perspectives to study classroom practice. What this volume contributes is two distinctive approaches to the social study of education in general and literacy in particular: New Literacy Studies and Bourdieusian sociology, both integrated with such ethnographic perspectives.

The guiding principle behind the structure of this book is how it develops and unfolds dialogically. More than just a set of stand-alone chapters around social perspectives on language interactions in classrooms, this ‘integrated text’:

* provides practical examples of New Literacy Studies and Bourdieu used in ethnographic classroom contexts

* offers a synthesis considering the practical examples in terms of the range of issues of theory and method presented

* extends and develops many of the questions and issues raised in terms of a future practical research agenda

Beyond the field of education, language in education, classroom ethnography, and literacy, scholars and students across a wide range of disciplines in which Bourdieu attracts attention also will find this volume relevant.

Aucun commentaire: