Pierre Bourdieu. Contre-feux, Éditions Raisons d’agir, 1998, p.100

‘‘Contre ce régime politique [le néolibéralisme], la lutte politique est possible. Elle peut se donner pour fin d’abord, comme l'action caritative ou caritativo-militante, d’encourager les victimes de l’exploitation, tous les précaires actuels et potentiels, à travailler en commun contre les effets destructeurs de la précarité (en les aidant à vivre, à « tenir » et à se tenir, à sauver leur dignité, à résister à la déstructuration, à la dégradation de l’image de soi, à l’aliénation), et surtout à se mobiliser, à l’échelle internationale, c’est-à-dire au niveau même où s’exercent les effets de la politique de précarisation, pour combattre cette politique et neutraliser la concurrence qu’elle vise à instaurer entre les travailleurs des différents pays’’.



vendredi 23 octobre 2015

Christophe Charle, Birth of the Intellectuals : 1880-1900 [trad. en anglais revue, corrigée et complétée de Naissance des « intellectuels », Minuit, 1990]

Christophe Charle 
Birth of the Intellectuals : 1880-1900 
Polity Press
[trad. en anglais revue, corrigée et complétée de Naissance des « intellectuels », Minuit, 1990] 
2015

Présentation de l'éditeur
Who exactly are the ‘intellectuals’ ? This term is so widely used today that we forget that it is a recent invention, dating from the late nineteenth century.
In Birth of the Intellectuals, the renowned historian and sociologist Christophe Charle shows that the term ‘intellectuals’ first appeared at the time of the Dreyfus Affair, and the neologism originally signified a cultural and political vanguard who dared to challenge the status quo. Yet the word, expected to disappear once the political crisis had dissolved, has somehow endured. At times it describes a social group, and at others a way of seeing the social world from the perspective of universal values that challenges established hierarchies.
But why did intellectuals survive when the events that gave rise to this term had faded into the past ? To answer this question, it is necessary to show how the crisis of the old representations, the unprecedented expansion of the intellectual professions and the vacuum left by the decline of the traditional ruling class created favourable conditions for the collective affirmation of ‘intellectuals’. This also explains why the literary or academic avant garde traditionally reluctant to engage gradually reconciled themselves with political activists and developed new ways to intervene in the field of power outside of traditional political channels.
Through a careful rereading of the petitions surrounding the Dreyfus Affair, Charle offers a radical reinterpretation of this crucial moment of European history and develops a new model for understanding the ways in which public intellectuals in France, Germany, Britain, and the United States have addressed politics ever since.
Christophe Charle is Professor of Contemporary History at the University of Paris I Sorbonne.


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