Coordonné par Etienne Gérard et Anne-Catherine Wagner
ARES
Résumé
La question centrale de ce numéro est celle du rôle des savoirs dans le processus de distinction des élites, tant
dans les pays
dits du Nord que dans ceux dits du Sud.
Comment les savoirs qui consacrent les élites ont
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ils varié
dans le temps ? Peut
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on considérer que c’est toujours la possession de certains savoirs qui conditionne l’accès
aux élites,
en leur conférant une légitimité mais aussi en fermant le groupe aux non
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initiés ? Quels sont les
processus de sélection et d’exclusion qui sont à l’œuvre ?
La présentation de cas nationaux contrastés (France,
Suisse, Bolivie, Sénégal, Russie, Mexique...)
apporte un nouvel éclairage sur la question de la «
scolarisation
»
de la formation
des élites et sur les usages de «
savoirs
» dans les modes de légitimation du pouvoir.
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I. Savoirs consacrés et socialisation élitaire
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The Cultural Competition for the Training of the Elites in France (1809-1902)
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Legal teaching as an economic elites socialization: the case of the École Centrale de Paris
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A pedagogic conservative revolution? On disciplines’s hierarchy in French engineering schools
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II. L'internationalisation des savoirs et des élites
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Learning to give: Defining philanthropy in Swiss international boarding schools
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The Internationalization of the Swiss Academic Elites: Convergences and Contrasts
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The internationalization of business training Are French Business Schools openings for Mexican elites?
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III. Hiérarchie des savoirs et luttes de concurrences entre élites
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The knowledge of the poncho and tie. Political training and emergence of indigenous leaders in Bolivia
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Ara-speaking graduates within the Senegalese elite: from symbolic to academic
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From research laboratories to the government of Russia. Academic knowledge mobilization as a foundation for the access to the status of political and administrative elite in Russia in the 1990s
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Hors-thème
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Think school through sports (and vice versa). Chinese young table tennis players’ sport involvement and educational strategy
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Journalism schools faced with the expanding market. Internationalization strategies and curricula changes
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Adult Education in French Universities. A Heterodox Mission?
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Charity and begging: A new perspective to the issue of talibé in Senegal
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